Ethiopie 2017 Crown packaging and plastics

Tijd voor een update

Salaamnatsju (hallo),

Twee zondagen terug zijn we met een aantal collega's naar een Amhaarse (Ethiopische) dienst geweest. We waren drie kwartier te laat door wat onduidelijkheid over de weg, maar dit bleek geen probleem de dienst duurde nog zeker 2 uur. We zaten recht voor de speakers, wat achteraf een ontzettend slechte plek bleek. Hoewel de dienst rustig begon veranderde dit al gauw in enorm geschreeuw. Waarbij heel veel dingen tegelijk gebeuren en mensen in het publiek ook vrolijk mee schreeuwen. Na de dienst hebben we bij een collega gegeten. Hij had heel uitgebreid en heel lekker gekookt (geen Enjerra gelukkig ;)).

Afgelopen weekend ben ik (Jeanine) in Nederland geweest voor een familiefeestje. Na een zeer goede terugreis naar Nederland heb ik weer even goed genoten van de luxe als een heerlijke douche, heel veel eten en supermarkten!! Donderdag tot zaterdag had ik een familieweekend wat ook echt super was. Heel gezellig en fijn om iedereen weer even te zien! Zaterdag ook nog vrienden ontmoet en zondag heerlijk genoten van een heel ontspannende dag thuis. Maandag vloog ik weer terug naar Ethiopië. Mijn eerste keer alleen vliegen! Tot ik in Ethiopië aan kwam ging alles perfect. Ik lande om 23:40 in Addis Abeba en daar moest ik weer een visum regelen om het land in te komen. Dit ging verbazingwekkend snel echter bij het betalen ging het helemaal mis. Ik wilde met pin betalen maar er werd mij medegedeeld dat het pinautomaat niet werkte. Dat werd ook alleen meegedeeld en vervolgens kwam er geen oplossing. Toen ik in birr (Ethiopische munteenheid) wilde betalen bleek dit ook niet te kunnen, ze wilden alleen dollars of euro's. Zelf hadden ze ook niet echt een oplossing hiervoor. Ik kreeg van een meisje die mij zag staan 40 dollar, maar dit was te weinig voor een visum. Ik wist dat Tes euro's had en buiten stond maar hij mocht absoluut niet naar binnen en ik niet naar buiten wegens de veiligheid. Ineens bleek het vliegveld op Ethiopie streng bewaakt. Bovendien euro's en dollars samen kon ook niet worden geaccepteerd. Na heel veel gezeur en 2 uur verder heb ik 55 euro betaalt en de dollars hebben ze in hun eigen zak gestoken. Eindelijk mocht ik gaan. Helaas was mn koffer ook blijven steken in Istanbul maar die is na 2 dagen ook weer boven water gekomen. Toen was er ineens ook niets meer te zien aan beveiliging op het vliegveld. Nu ben ik weer heerlijk bij Crown aan het werk, ik ben bezig met het opstellen van de functieprofielen om er zo voor te zorgen dat iedereen ergens voor verantwoordelijk is en voor alles iemand verantwoordelijk is.

Ik (Tes) ben nog steeds vol enthousiasme bezig in de tuin. Ondertussen zijn er mensen begonnen met de graafwerkzaamheden. (foto's volgen) Als er een beetje door gegraven gaat worden kunnen we van de week de start maken met het leidingwerk. Daar zal nog wel even wat tijd in gaan zitten. De betonbanden zijn ondertussen bijna allemaal gezet. Op 1 plek moeten en nog geplaatst worden alleen daar is het momenteel nog beetje een rommel. Maandag begint de stratemaker met de tegels die worden gelegd bij de office en voor de fabriek. Het bandjes zetten heeft helaas wat extra tijd in beslag genomen. Hoop dat te weer kunnen inhalen bij het leggen van de leidingen. De taal gaat me nu al aardig goed af. De communicatie met de medewerkers gaat nog niet in gestructureerde zinnen, maar vaak is het wel duidelijk wat ik zeg. Tot slot blijkt wel dat je de mensen hier wel aan het werk moet houden. Continu opletten of er wel gewerkt wordt, vooral dagloners en mensen die in loondienst zijn willen de kantjes er nog wel eens vanaf lopen. Mensen die de geulen graven voor het leiding werk worden op contract basis aangenomen, net als de dagloners die voor de stratenmaker werken. Dan zie je dat er veel harder word doorgewerkt dan bij dagloners die simpelweg per dag worden betaald.

Ook is er een medewerker (external affairs) van Crown bezig geweest met het omzetten van mijn rijbewijs. Dit gaat in drie stappen. Stap 1 is een kopie laten maken van je originele rijbewijs bij de Nederlandse ambassade. Stap 2 naar het ministerie voor buitenlandse zaken, zij gaan het kopie bekijken en goedkeuren. (denk ik) Stap drie is het werkelijk omzetten van het nederlandse rijbewijs naar een amhaars rijbewijs. Hoe lang deze gehele procedure kan duren is onbekend, wel begreep ik dat het soms wel een maand of langer kan duren en het kan dat je aanvraag wordt afgewezen. Waarom deze afwijzing plaats kan vinden als je nederlandse rijbewijs in orde is, is onduidelijk. Ik heb gebeld met de ambassade, maar daar wisten ze het antwoord ook niet. (Had verwacht dat ze op de Nederlandse ambassade meer behulpzaam zouden zijn)

Op de vraag of we hier blijven of nog terugkomen naar Nederland kunnen we antwoorden dat we in ieder geval na deze 3 maanden weer lekker terugvliegen naar Nederland. Ook hebben we nog geen (concrete) ideeën om hier iets te starten. Wel hebben we al veel kunnen zien van het bedrijfsleven hier en veel kunnen meemaken van het gewone leven. Misschien dat het ondertussen tijd wordt voor een lijstje met voor en nadelen.

Foto's volgen

Melkan Khan (daag)



Reacties

Reacties

Marlies

Hey! Ik heb jullie verhalen terug gelezen, heel erg leuk om te lezen hoe jullie de samenwerking ervaren. Het lijkt erop dat jullie het naar jullie zin hebben (ondanks nare douane moment). Heel veel plezier daar!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!