Ethiopie 2017 Crown packaging and plastics

saminiti ant (eerste week)

De eerste week zit er alweer op. Een week met lange dagen waarin al een hoop werk is verzet.

Zondag waren we door Gerard (baas van Crown, het bedrijf waar we werken), uitgenodigd om mee te gaan naar een bruiloft in Addis. We zijn bij de dienst in de kerk geweest wat vooral bestond uit een hoop geschreeuw, veel vrolijk springende/dansende mensen en na de dienst een podium voor in de kerk vol met dansende mensen. Was erg leuk om te zien maar we hebben er natuurlijk niets van meegekregen (allemaal in het Amhaars). Na de dienst gingen we eten, injerra of course. Na het eten zijn we weer naar huis gegaan. Maandag werden we om kwart over 7 (ja half 7 opstaan! :O) opgehaald. Maandag en dinsdag hebben we vooral tekeningen gemaakt voor het aanleggen van de tuin. De waterpunten, sprinklers en elektriciteit hebben we in kaart gebracht.

Woensdag is Tes aan het werk gegaan met drie werknemers. Het was wel even wennen. Je moet vaak dingen expliciet uitleggen en in veel gevallen zelfs voor doen. Daarna gaat het wel, uiteraard is het wel van belang om continu in de gaten te houden of het werk exact wordt uitgevoerd zoals gevraagd. Ik (Tes) ervaar het werken met de lokale bevolking als een leuke uitdaging. Ook wat betreft materiaal is het soms lastig werken. Woensdag waren er 4 nieuwe harken besteld waarvan er woensdagmiddag 3 kapot waren gegaan, nadat ze waren verstevigd. Direct andere besteld. Dat duurt uiteraard weer 2 dagen, maar goed, ze zijn er en ze zijn beter dan de vorige.

Woensdag begon ik (Jeanine) met mijn eigen project. Crown is bezig om trainingen op te zetten voor de werknemers die zij moeten volgen voordat ze in de fabriek aan het werk kunnen. Ik ben woensdag begonnen met het onderdeel hygiëne. Hierbij moet alles worden opgenomen. Van hoe gebruik ik een wc (niet op de toiletpot gaan staan) als hoe vaak wissel ik mijn kleren. Donderdag en vrijdag ben ik bezig geweest met de veiligheid waar ook nog niet eerder over nagedacht is.

Tussen de middag eten we elke dag injerra, wat we steeds beter weg kunnen krijgen. Om half zes worden we elke dag met het personeelsbusje afgezet op de hoofdstraat waar we vervolgens ons maalte bij elkaar proberen te scharrelen. Behalve tomaten en uien is groente hier maar moeilijk te vinden. Na deze week vegetarisch gegeten te hebben, hebben we eindelijk een hele kip ontleed en vanavond kip bij de rijst :). 's Avonds gaan we vaak vroeg naar bed omdat we helemaal kapot zijn na een dag hard werken, nog een beetje wennen aan de dagen en het werk denk ik.

Vandaag heeft Tes nog een halve dag gewerkt en heb ik ons hele onderkomen schoon gemaakt :). En vanmiddag lekker een middag vrij. Tijd voor wat boodschappen halen en lekker lunchen.

Morgen naar de kerk in Debre Zeit, daarna waarschijnlijk koffie drinken en een fikse klim naar een mooi uitzicht achter de compound waar we verblijven.

De foto's volgen nog...

Liefs Tes en Jeanine

Reacties

Reacties

Dirk Jan

Hee,

Leuk om te lezen, logisch dat zo'n eerste week veel energie vraagt! Veel plezier!

Groetjes, Dirk Jan

Tjana

Leuk om wat van jullie te horen op deze manier! Ik kan niet wachten op de foto's ;).
Geniet ervan en werkse!

Liefs, Tjana

Veronique

Hee! Super leuk om te lezen wat jullie deze eerste week hebben meegemaakt. Leuk project ook jeanine! Succes met alles! Liefs, veer

Mark haverkort

Super gaaf om te lezen. Maandag begin ik weer met werken. Zal wennen zijn zonder je tesh! Heel veel succes en plezier allebei

Breus

Nice om zo op de hoogte te blijven. Veel succes daar!

Alieke

Goed bezig Tes en Jeanine! Leuk om te lezen en fotos te zien.

Oom Corjan

Kom ik vandaag in de International Evangelical Church zomaar mijn nicht Jeanine en Tes tegen; leuk!

Hart voor Ethiopie ????


{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!