Ethiopie 2017 Crown packaging and plastics

Op een maand

Lieve vrienden en familie,

Ondertussen zijn we al bijna een maand hier. Gaat heel hard. We werken hard en relaxen ook hard :). Afgelopen week ben ik (Jeanine) heel druk geweest met het op de foto zetten van alle werknemers bij Crown. Dat was super grappig. Ethiopiërs blijken behoorlijk ijdel te zijn. Dat foto's maken leidde tot hele omkleedsessies en veel verschillende fotosessies. Daarbij vinden ze het vooral belangrijk om zo ernstig mogelijk te kijken. Lachen is echt not-done op een foto. Met die foto's maak ik een bord waarop duidelijk staat wie over wie de leiding heeft. Rangen en standen zijn hier erg belangrijk.

Ondertussen vordert de tuin ook aardig. Het grootste gedeelte van wat bestraat moest worden is bestraat. Een aardig aantal meter van de banden is ook gezet. (Heeft een hoop inspanning gekost) Uiteraard zit er een afwijking in de banden, dit is al vervelend, daarnaast zijn Ethiopiërs sneller tevreden dan ik. Zelf ben ik ook een Ethiopier maar toch heb ik aardig veel meegekregen van de Nederlandse normen als het gaat om wat we mogen verwachten van een stratenmaker. Afijn, samen proberen we er wat van te maken. Het gazon kan ook bijna worden gezaaid, bijna alles is bemest en geploegd. Nu kunnen we dus bijna beginnen met graven. Dat staat op de planning voor volgende week, als dan ook het tyleen binnen is gekomen.

Zondag zijn we weer naar de IEC church In Addis geweest. 's Middags zijn we naar een zwembad bij een heel luxe hotel geweest. Dat was weer een totaal nieuwe ervaring, zoveel luxe. Maar wel even heerlijk genieten.

Het is hier nu echt heel warm en een beetje benauwd, gelukkig hebben we heel af en toe een beetje regen dan koelt het weer een beetje af. Helaas zorgt de regen ervoor dat werken in de klei haast onmogelijk is. Gelukkig droogt de klei ook weer hard op door de constant felle zon.

Het werken met Ethiopiers is nog niet altijd even makkelijk omdat de standaarden zo verschillend zijn en je meestal vanuit heel verschillende perspectieven werkt maar sociaal gezien kunnen we nog een hoop van hen leren. Ondertussen zijn we ongeveer door alle werknemers ongeveer uitgenodigd om te komen eten, mee naar de kerk te gaan of een koffieceremonie mee te maken. Aankomende zondag zullen we dan ook weer een Amhaarse dienst mee gaan maken, bij een kerk waar meerdere collega's lid van zijn.

Nog een weekje en dan hoop ik weer even thuis te zijn voor vier dagen, dan nog twee maandjes knallen en dan zijn we weer thuis :)

Bart

Veel succes beide !

Anniek

Hoi Tes en Jeanine,

Wat ontzettend leuk om op de hoogte te zijn van jullie belevenissen! Ik hoop dat jullie goed leren samenwerken met mensen die leven in zo'n andere cultuur dan de Nederlandse. Geniet van mooie dingen en ontspanning en veel succes met het werk!

Wieneke

Wat leuk om te lezen! Zet ook effe op de familieapp als je weer een update plaatst hier, want ik kijk maar heel af en toe nog op facebook...
Succes nog met alles, doe veel nieuwe ervaringen en indrukken op, en kom dan maar weer snel terug;-)
Liefs!

Peter

Middag Tes, eindelijk het linkje van Maurice gekregen. Leuke verhalen om te lezen. Komer goed overeen met je verwachtingen vooraf. Heerlijk genieten en veel ervaringen op doen. Zo te lezen leer je hier bijzonder veel over je dromen voor de toekomst.