Ethiopie 2017 Crown packaging and plastics

International sunday at IEC (international evangelical church)

Lieve vrienden en familie,

We zijn ondertussen twee volledige weken in Ethiopië. Het bevalt nog steeds erg goed en we hebben het erg naar ons zin. In deze tweede week is ook weer een hoop werk verzet. Jeanine is nog erg druk met het opzetten van een traingingsprogramma. het stuk hygiene en safety is afgerond. Nu bezig met het stuk over recyclen. Dat is hier nog een totaal onbekend begrip. Het is bij de meeste nog niet opgekomen dat je je afval ook kan hergebruiken in plaats van in de fik steken. Nu allemaal kleine afvalbakjes gemaakt en dan tijdens de training moeten ze het juiste afval in de juiste afvalbak doen ;). Ongelooflijk hoe kinderlijk het soms uitgelegd moet worden omdat ze er eerlijk waar nog nooit van gehoord hebben.

Zelf ben ik erg druk geweest met de stratenmaker die deze week nog bij ons aan het werk was. Het begint erg netjes te worden. Ik heb goede hoop dat het straatwerk deze week voor een groot gedeelte afgerond kan worden. Daarnaast wil ik deze week graag gaan beginnen met het graven van bepaalde geulen voor de hoofdleidingen (water) maar ook wat elektra. De dagloners die ingehuurd waren zijn voorlopig klaar bij ons. Nu zal ik voorlopig aan de slag gaan met de tuinmannen. Zij hebben van de week al een aardig gedeelte van de heg rond de compound gesnoeid. Zaterdag is er ook een stuk van de grond geploegd. Omdat de klei zo droog is, is de ondergrond keihard geworden. Die ondergrond is nu weer losgeploegd. Dit om er voor te zorgen dat er een goed zaaibed ligt als er moet worden gezaaid (gras).

Op zaterdag hebben we wederom wat boodschappen gedaan en....s' avonds hebben we samen pannenkoeken gebakken. Nooit eerder gedaan, maar naar een aantal mislukkingen is het dan toch gelukt. Helaas waren de eieren die we hiervoor hadden gekocht verrot. Gewoon zaterdag in de winkel gehaald, de dooier was helemaal zwart echt stinken. Uiteindelijk een fikse stapel pannenkoeken gebakken voor de lunch bij de kerk in Addis waar we vandaag (zondag) naar toe zijn geweest. Hier was een speciale dienst (international Sunday). Het is een evangelische kerk, waar door meerdere koren werd opgetreden uit verschillende landen. We waren met meer dan 50 nationaliteiten in 1 kerk, heel gaaf om te zien! Na de dienst was het mogelijk om met z'n alle een maaltijd te nuttigen. Daarvoor waren de pannenkoeken. Wij hadden echter nog een bezoek af te leggen in Addis waar we heerlijk onder het genot van een wijntje/biertje heerlijk in de zon hebben gezeten.

Nog even genieten van de laatste uurtjes weekend en dan staat ons weer een nieuwe week te wachten

Marco

Ha Tes,
Leuk om te lezen! Geniet nog even van je biertje, en succes van de week!

Henk

Hooi Tes en Jeanine leuke foto's. Fijn om gezien dat jullie het zo leuk hebben! Groeten Die ouwe